Realitat virtual, Metavers i Chroma: noves formes d'ensenyament i aprenentatge

El sector de l'educació està vivint un canvi revolucionari amb l'impuls i l'explosió de noves eines tecnològiques que obren un ventall increïble de possibilitats pedagògiques.
Professors i alumnes estan cada vegada més acostumats a treballar amb la tecnologia a l'aula. Ordinadors, mòbils, tauletes, pantalles… Però, està tot inventat? Realment els centres educatius coneixen totes les possibilitats que ens ofereix la tecnologia per a millorar la motivació, per exemple, d'estudiants i docents?
L'aparició de noves Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) com la realitat virtual (VR), la realitat augmentada (AR), el Chroma i el Metavers ajuden els estudiants a adquirir coneixements d'una forma molt més interactiva i pràctica i faciliten que els professors puguin transmetre el coneixement d'una forma més potent, dinàmica i motivadora.
Estem davant un nou corrent educatiu? Molts experts del sector parlen de l'"Educació Virtual" que vindria a substituir la ja coneguda "Educació Digital". Quins objectius intenta complir l'Educació Virtual?
- Enfortir i evolucionar els models d'aprenentatge a distància (e-learning) o aquells que barregen la presencialitat amb la virtualitat (blended).
- Optimitzar la interacció virtual entre l'estudiant, el docent i la comunitat acadèmica, amb el propòsit de millorar els processos d'ensenyament i aprenentatge.
- Aprofitar al màxim les TIC a favor del desenvolupament i la millora contínua de les pràctiques pedagògiques.
- Reduir els costos prescindint, quan sigui possible i/o necessari, les classes presencials, tant per a les institucions acadèmiques com per als estudiants i les seves famílies. Per exemple, davant una situació de pandèmia i tancament com el que vivim en 2020.
- Adaptar-se a les dinàmiques d'interacció social de les noves generacions (xarxes socials, videotrucades, realitat virtual, metavers, entre altres).
LA REALITAT VIRTUAL: UN MÓN INFINIT DE POSSIBILITATS
La realitat virtual és un sistema de simulació de la realitat on els alumnes podran aprendre mitjançant experiències immersives. Per a crear aquest entorn virtual es necessita un dispositiu tecnològic, normalment unes ulleres de realitat virtual, però també s'integren altres dispositius com a guants o vestits per a millorar l'experiència i la interacció amb l'escenari.
Encara que un dels seus usos més coneguts és l'univers dels videojocs, dins de l'àmbit educatiu també es pot aplicar la ludificació d'activitats. Aquest tipus d'aprenentatge guanya terreny en les metodologies de formació a causa del seu caràcter lúdic, que facilita la interiorització de coneixements d'una forma més divertida, generant una experiència positiva en l'alumnat.
D'altra banda, la realitat augmentada utilitza la càmera d'un dispositiu electrònic (telèfon intel·ligent o tauleta) per a afegir elements visuals addicionals a l'entorn real. Mitjançant aquesta eina es busca afegir informació a la realitat que l'usuari està vivint en aquell mateix moment. Aquesta nova capa d'informació pot ser de text i imatges, vídeos, animacions, elements 3D, àudios, etc. En aquest procés, són importants les destreses i les habilitats que l'alumnat desenvolupa, ja que fomenten la seva capacitat de recerca i indagació, aprèn dels errors comesos i contrasta els seus pensaments i idees aproximant-se a la realitat des d'una altra perspectiva.
Alguns dels usos que es poden donar a aquestes tecnologies a l'aula són els següents:
- Recreació de fets històrics
- Descobrir patrimoni històric i cultural
- Ludificació d'activitats en classe
- Recreació de processos de l'àmbit de la salut
- Simular i interactuar amb processos tecnològics com a electricitat, circuits o similars
- Aproximació a ciències com l'Astronomia
METAVERS I CHROMA: PRESENT I FUTUR
El metavers té moltes similituds amb la realitat virtual. És un món virtual que existeix de manera paral·lela al món físic. Sense sortir de casa i també amb unes ulleres de realitat virtual, podem interactuar amb una altra gent, comprar, passejar o divertir-nos. I, també, estudiar.
Encara que aquesta tecnologia s'està encara construint i les seves possibilitats estan per descobrir-se, tots els experts del sector educatiu i tecnològic afirmen que tindrà grans aplicacions en l'ensenyament i l'aprenentatge. T'imagines viatjar a l'antic Egipte i poder interactuar amb els elements?
El Chroma Key és una tècnica audiovisual que s'utilitza des de fa temps en cinema, televisió i fotografia. Alguns centres educatius ho han implementat per a desenvolupar pràctiques de comunicació i/o desenvolupar habilitats audiovisuals. Tenir el teu propi plató de televisió en el teu centre és possible, i a un cost relativament baix!
Consisteix a col·locar un dispositiu de color uniforme (normalment verd) per a després extreure aquest color i reemplaçar-lo per una altra imatge o vídeo, amb l'ajuda d'un ordinador, una tauleta o un mòbil.
A través de la implantació d'aquestes i altres tècniques relacionades amb el món tecnològic es pot crear, innovar i millorar els processos d'ensenyament i aprenentatge. Per a què, si no, ha de servir la tecnologia en l'Educació? Un món infinit de possibilitats i noves eines amb fi pedagògica!
Latest related news
Aquesta solució de videoconferència transformarà la comunicació del teu centre educatiu
18 març 2025 , Centres Educatius, Centres Educació Superior
Coneix els beneficis de la solució de ASUS per a videoconferències, una solució all-in-one que millora i facilita les comunicacions a distància dels centres educatius. Sales de reunions, espais de professors, aules de tutoria... No has provat res igual!10 novetats del sector EdTech per al 2025
18 març 2025 , Centres Educatius, Centres Educació Superior
Dos dels principals fabricants de tecnologia per al sector educatiu, Google i Microsoft, van presentar fa poques setmanes algunes novetats molt interessants per al 2025. Te les expliquem a continuació!Experience Kit. Viu la potència de la tecnologia a l’aula de forma gratuïta
18 març 2025 , Centres Educatius
El Kit Experience és com un "campament tecnològic" on professors i estudiants se submergeixen en el món digital durant unes setmanes. El millor?
Cas d'èxit: Col·legi Internacional Eirís, certificat com a Apple Distinguished School
18 març 2025 , Centres Educatius
El Col·legi Internacional Eirís, situat a la Corunya i pertanyent a la Institució Internacional SEK, ha destacat pel seu compromís amb la innovació tecnològica aplicada a l'educació i, concretament
3 novetats d'Intel·ligència Artificial de Google que no et pots perdre
18 març 2025 , Centres Educatius, Centres Educació Superior
Un assistent d'investigació d'IA personalitzat, impulsat per Gemini i basat en les teves pròpies fonts. Noves funcions de generació d'imatges. La creació d'assistents de IA personalitzats, anomenats Gems. Ni més ni menys que aquestes 3 novetats que arriben per a fer la vida una mica més fàcil a…Cas d'èxit ASUS Liceu Francès
18 març 2025 , Centres Educatius
El Liceu Francès de Barcelona és una escola francesa internacional que va obrir les seves portes el 1924 i acompanya estudiants de tots els nivells educatius, des de preescolar fins a batxillerat.<
6 motius i més per a llicenciar els teus Chromebooks
18 març 2025 , Centres Educatius
Coneix els avantatges de Google ChromeOS, el sistema operatiu fàcil de gestionar i extremadament segur que usen tots els Chromebooks.Cas d'èxit: Col·legi Públic Las Veredas, amb SEMIC & Apple
18 març 2025 , Centres Educatius
Las Veredas és un centre públic i bilingüe, d'atenció especialitzada a estudiants amb necessitats motrius i de l'espectre autista.
Arriba Chromebook Plus a Educació: el portàtil amb IA integrada per a Docents i Alumnes
18 març 2025 , Centres Educatius
Google respon a les necessitats del sector educatiu en aquesta era completament digital introduint els portàtils Chromebook Plus com una solució dissenyada per abordar els desafiaments i aprofitar les oportunitats que enfronten els docents a la seva feina diària.Benestar digital a l’entorn educatiu: Estratègies per simplificar la gestió de múltiples plataformes
18 març 2025 , Centres Educatius, Centres Educació Superior
La integració de la tecnologia a l’àmbit educatiu ha transformat radicalment la manera d’ensenyar i d’aprendre. A més de les oportunitats que ofereix, sorgeixen reptes significatius pel que fa a benestar digital, a la gestió d’identitats i a la convivència de múltiples plataformes en entorns…Microsoft anuncia ampliacions de Copilot per a l'entorn educatiu
18 març 2025 , Centres Educatius
Copilot per a Microsoft 365 ja està disponible per als professors que tinguin llicències de Microsoft 365 A3/A5 a nivells K-12 o d'educació superior. Al febrer estarà disponible per a tots els usuaris docents i estudiants d'educació superior més grans de 18 anys.iPad Experience: Jornada d'Innovació
18 març 2025 , Centres Educatius
Fa unes setmanes vam celebrar una jornada d'Innovació tecnològica i pedagògica amb SEMIC & Apple, basada en l'ús de l'iPad a l'aula.5 claus de Microsoft per a un entorn accessible i segur que prepari bé als estudiants per al futur laboral
18 març 2025 , Centres Educatius, Centres Educació Superior
Eines d'accessibilitat. Desenvolupament de l'ocupabilitat. Aplicacions per a millorar les soft skills. Simplificació de la gestió IT. Windows 11 per a una Educació sense límits.Emojis per compartir reaccions i interoperabilitat entre Meet i Zoom, algunes de les darreres novetats de Google Meet molt útils per a Educació
18 març 2025 , Centres Educatius, Centres Educació Superior
Durant els últims mesos Google Meet ha anunciat algunes novetats quant al funcionament de les videoconferències que poden arribar a facilitar la connectivitat i el desenvolupament de les classes online.El Mac sap d'educació. Aquí tens 5 raons
18 març 2025 , Centres Educatius, Centres Educació Superior
El Mac sap d'educació i aquí tens 5+1 raons. Superpotència, facilitat en l'administració, durada de la bateria, ecosistema d'aplicacions sense límit, privacitat i seguretat, i accessibilitat. Res se li resisteix! Descobreix a continuació els avantatges d'usar un Mac a la teva aula; el dispositiu…© SEMIC 2025